ISBN: Nee
Totaal Pagina's : 320 pagina's
Jaar : februari 2019
Categorie : Kunst & Fotografie, Media & Entertainment, Kunstenaars
Uitgever : Atlas Contact
Taal: Nederlands
Het boek wat door iedere liefhebber van geschiedenis en kunst gelezen moet worden! Je mag een boek niet op zijn kaft beoordelen.. Nou bij dit boek mag dat zeker wel. Een boek die je gewoon af en toe uit de kast wilt pakken alleen al om die 2 pareltjes op de voor- en achterkant nog eens goed te bekijken. Dit geldt ook zeker voor de inhoud. Het begint met hoe de schilderijen en het verhaal erachter van `het mapje ooit tot de uitwerking van dit boek is gekomen. Je voelt en merkt in alles de liefde voor deze schilderijen en de kunst geschiedenis. Het boek neemt je mee van het Amsterdam waar de 2 "tronies" in 1641 geschilderd werden door de meester tot hoe ze uiteindelijk via de veiling van Jan van Leppens bezittingen terecht kwam in het Weense paleis van de familie Lanckronski en verder... Het 2e kind van vader Karol Lanckoronska was Karolina; Gravin Karolina Lanckoronska was het eerste kind uit zijn huwelijk met Marie Frstin von Croy ze werd geboren op 11 aug. 1898. Gravin Karolina speelt een belangrijke rol in dit verhaal. Het is dankzij haar en de brief die ze in 1994 schreef 5 jaar naar het vallen van de muur vanuit Rome dat we ze nu nog kunnen bewonderen in het koninklijk paleis van Warschau. We volgen in het verhaal de weg van Karolina die ondanks dat het in die tijd niet gewoon was voor een meisje toch kunst geschiedenis mocht gaan studeren. De liefde voor de kunst had ze als klein meisje al overgenomen van haar vader. Je leert meer over haar de geschiedenis van Polen en Oostenrijk inclusief de 2e wereldoorlog waar Karolina in concentratiekamp RavensBrck terecht kwam. Ondertussen dat Karolina aan het vechten was voor haar leven kwamen de twee schilderijen bloot te staan aan de grote kunstroof tijdens de oorlog. Het hele verhaal is in op een zeer boeiende manier verteld waardoor ook iemand zonder veel interesse in (kunst) geschiedenis zich kan verliezen in dit boek. Je proeft daadwerkelijk de sfeer van Amsterdam van kunstenaars en kunstverzamelaars in de 17e en 18e eeuw en je ziet jezelf al ronddwalen op Rozdal in de 19e eeuw.. Gerdien Verschoor heeft dit verhaal tot leven weten te brengen. Ze heeft me een andere kijk op de schilderijen weten te geven en ik zou nu niks anders willen als naar Warschau gaan... Pluspunten aan dit boek zijn de mooie foto's die te zien de bronnen en het namenregister waar overal in dit boek naar verwezen wordt. *****
In oktober 1994 toen de laatste Sovjettroepen het Poolse grondgebied net verlaten hadden kwam in Warschau bij het Koninklijk Paleis een zending schilderijen aan. Daarbij waren ook twee topstukken van Rembrandt uit 1641 die eerder in dit paleis hadden gehangen: Meisje in een schilderijlijst en Geleerde aan zijn lessenaar. Het zijn twee zogenaamde tronies genrestukken die niet in opdracht waren geschilderd maar waarvoor Rembrandt onbekende mensen liet poseren voor schilderijen die hij verkocht op de open markt. In Het meisje en de geleerde beschrijft Gerdien Verschoor deze schilderijen zo gedetailleerd dat je het gevoel hebt dat je naast haar staat terwijl zij ze bekijkt. dat Meisje kijkt je vanonder haar baret onbevangen aan. Haar neus is recht haar lippen vol ze heeft een zweem van een kuiltje in haar kin. Haar losse haren zwieren over het jakje dat bij de hals met bont is afgezet. . We zien zelfs de schaduwen van haar vingertoppen op de schilderijlijst bewegen. Het meisje lijkt maar een klein duwtje nodig te hebben om door de lijst heen te kunnen springen en in levenden lijve voor ons te staan. Goed kijken is een kunst op zich. De schilderijen hebben een lange en ingewikkelde geschiedenis en hebben een fascinerende reis achter de rug van verzamelaar naar verzamelaar dwars door Europa. Onder andere waren ze het eigendom van de laatste koning van Polen. Via vererving belandden ze in het bezit van de graven Lanckoro?ski Poolse grootgrondbezitters met landgoederen in het zuid-oosten van Polen. Tijdens de tweede wereldoorlog werden de Rembrandts geroofd met als doel deel te gaan uitmaken van Hitlers museum dat er nooit gekomen is. In plaats daarvan stonden ze in het depot in een oude zoutmijn. Na de oorlog kostte het de familie de nodige moeite om ze net als de rest van de verzameling terug te krijgen maar dat lukte. Ze werden tijdelijk opgeslagen in een kasteel waar vervolgens brand uitbrak Lang werd gedacht dat ze daarbij verloren gegaan waren. De geschiedenis van de schilderijen is door Verschoor kunstig vervlochten met het levensverhaal van de laatste gravin Karolina Lanckoro?ska een markante persoonlijkheid die kunstgeschiedenis studeerde de hele 20e eeuw aan den lijve meemaakte een verblijf in Ravensbrck overleefde en uiteindelijk besloot haar lang verborgen gebleven verzameling van honderddertig schilderijen te schenken aan Polen om in musea in Warschau en Krakau te kunnen tonen. Kunsthistoricus en schrijver Gerdien Verschoor is er heel goed in geslaagd om haar uitgebreide research op een toegankelijke manier te presenteren. Haar beeldende en soepele taalgebruik maken dit boek tot een groot plezier om te lezen. Je maakt kennis met boeiende personages het fenomeen kunstverzamelaar door de eeuwen heen aspecten van de roerige Europese geschiedenis en niet te vergeten met prachtige schilderijen die je het liefst meteen zelf in Warschau zou gaan bekijken. Het boek is verzorgd uitgegeven met een mooi fotokatern waarin schilderijen en familiefotos zijn opgenomen bronvermeldingen achtergrondliteratuur en een namenregister.
Dit meeslepende boek is een sterke combinatie van drama spanning en (kunst)geschiedenis. Het leven van hoofdrolspeelster Karolina Lanckoronska die maar liefst 104 jaar oud zal worden bestrijkt langer dan de gehele 20e eeuw. De twee wereldoorlogen hebben grote invloed op haar leven en de kunstcollectie van haar vader. In deze collectie bevonden zich twee prachtige lange tijd verloren gewaande schilderijen van onze meester schilder Rembrandt die tegenwoordig veilig in het koninklijk paleis in Warschau hangen waar ze publiekelijk te bewonderen zijn. Deze schilderijen is waar het boek om draait. De schilderijen hebben enkele interessante eigenaren gehad waaronder de Amsterdamse koopman Jan van Lennep de Poolse koning Stanislaw August Poniatowski en man van adel Karol Lanckoronska. Deze personen hun geschiedenis en relatie met de schilderijen wordt op boeiende wijze beschreven. Het boek heeft een vlotte schrijfstijl en verspringt per hoofdstuk naar verschillende fases in de geschiedenis van de schilderijen. Toch blijft het verhaal als geheel overzichtelijk en is de verhaallijn steeds weer snel op te pakken. Uiteraard staat kunst voorop in dit boek ook andere schilderijen en kunstenaars uit allerlei musea die Karolina bezocht heeft worden besproken en natuurlijk allerlei werken uit de enorme collectie van haar familie die vanwege de tweede wereldoorlog en de schandalige roofpraktijken van de nazis nooit meer hetzelfde zal worden. De kunstroof doet denken aan de bekende Goudstikker affaire. Ook deze keer bevechten de onderdanen van de heren Goring en Hitler elkaar om zoveel mogelijk topwerken uit de dit keer Lanckorinski-collectie voor hun bazen veilig te stellen. Tussendoor beschrijft het boek prachtig en tot in detail waar de Lanckorinskis leefden en hoe het eraan toeging in de deftige huizen en paleizen en op de uitgestrekte landgoederen die zij in bezit hadden. Helaas is deze familie op pijnlijke wijze slachtoffer geworden van twee vreselijke wereldoorlogen die periodes worden beide uitgebreid en op meeslepende wijze beschreven. Vooral Karolinas tijd in Ravensbruck en de aanloop naar haar arrestatie is een ijzersterk gedeelte van het boek. De manier waarop Karolina dingen aanpakte en steeds soms met gevaar voor eigen leven opkwam voor anderen is ronduit indrukwekkend. Deze in een adellijke familie opgegroeide vrouw was ronduit bijzonder en gaandeweg het verhaal wordt de bewondering steeds groter vanwege haar uitzonderlijke kracht en daden. Zij voelde zich nergens te goed voor en haar leven heeft grotendeels in het teken gestaan van het helpen van anderen en het terugbrengen van kunstschatten die de Poolse staat zijn afgenomen. Voor de val van muur hielp ze bijvoorbeeld tientallen Poolse studenten met een beurs zodat ze in het westen konden studeren. Een teken van hoe deze vrouw in elkaar zat. Dat de schrijfster zich heeft verdiept in de familie en haar geschiedenis is vanzelfsprekend maar na het lezen van dit boek geloof ik niet dat iemand nog dichter bij het leven en de gebeurtenissen rond de familie Lanckoronski kan komen dan Gerdien Verschoor.
In "Het meisje en de geleerde' vertelt Gerdien Verschoor het wonderlijke verhaal van de vele omzwervingen van twee schilderijen die Rembrandt in 1641 schilderde: het "Meisje in een schilderijlijst' en de "Geleerde aan zijn lessenaar'. Drie eeuwen lang zwierven ze door Europa: op karren en in koetsen in vrachtauto's en diplomatieke wagens. Ze sierden de wanden van grachtenpanden en paleizen en behoorden tot de geliefde schilderijen van de laatste Poolse koning. In de achttiende eeuw kwamen ze in handen van de Poolse adellijke familie Lanckoro?ski maar aan het begin van de Tweede Wereldoorlog leken ze voor altijd verloren te zijn gegaan. En dan gebeurt er een wonder: vijf jaar na de val van de Muur schenkt de Poolse gravin Karolina Lanckoro?ska een grote collectie kunstwerken aan het Koninklijk Paleis in Warschau waaronder de twee meesterlijke schilderijen van Rembrandt. Gerdien Verschoor vervlecht het verbijsterende en fascinerende verhaal van de twee schilderijen met het levensverhaal van de Poolse gravin die het Meisje en de Geleerde voor de toekomst bewaarde. Toon meer
Best Seller:- 👍 Boek Downloaden De wildernis - Almond David 2004
- 👍 Bij mij aan tafel - mp - Nigella Lawson (18-Nov) - ebook Downloaden
- 📚 Eilandliefde 2 - Stormwind - Jackie van Laren (februari 2018) - ebook Downloaden
- 📚 Rouwwerk - Julia Samuel (oktober 2017) - Boek Downloaden
- 📚 Kerstdagen - Jeanette Winterson (16-Nov) - Boek Downloaden Gratis
- 👍 Boek Downloaden HOE OVERLEEF IK MIJN VRIENDJE (EN HIJ MIJ!) - Oomen, Francine 2008