✅ Kindsoldaat - Oscar van den Boogaard (februari 2018) - Boek Downloaden

Kindsoldaat
Boektitel : Kindsoldaat
ISBN: Nee
Totaal Pagina's : 512 pagina's
Jaar : februari 2018
Categorie : Literatuur & Romans, Historische romans, Literaire romans
Uitgever : Oscar van den Boogaard
Taal: Nederlands

Ik heb Kindsoldaat met veel plezier gelezen. Een prachtig familieverhaal dat begint aan het einde van de 19e eeuw en eindigt in de tweede helft van de 20ste eeuw. Je krijgt een inkijkje in een voorname familie waar het er behoorlijk bizar aan toe gaat. Vriendschap familiebanden en liefdes het loopt in elkaar over. Volgens de schrijver is het boek zijn eigen familiegeschiedenis. Zou hij dan ook de zoon van prins Bernhard zijn? Deze vraag is gelukkig ondergeschikt aan het verhaal dat me geen moment verveeld heeft.

De schrijfstijl is aangenaam ik werd meegesleept door het narratief. Wat mij zo vaak opvalt bij mannelijke schrijvers die een vrouw als hoofdpersoon ten tonele voeren (hier: drie vrouwen): de karakterontwikkeling blijft steken in een karikatuur. En deze roman is geen uitzondering: de spirituele Hermine de eigenzinnige Nora de totaal verknipte Elsie. Ondanks dat boeide mij het verhaal tot het laatste deel. Toen kreeg ik moeite om het uit te lezen. Hoe dat komt? Ik denk omdat ik geen sympathie meer kon opbrengen voor de hoofdpersonages. De gebeurtenissen schenen mij een aaneenschakeling van identieke zetten toe. Als de spanningsboog in de verhaallijn of de literaire stijl overtuigender waren geweest en ik het gevoel had gehouden "Dit gaat ergens heen" (wat ik wel had tot het laatste deel) dan zou dit gebrek aan sympathie voor mij geen bezwaar zijn geweest. Nu wel.

Aangrijpend boek van een meesterverteller.

De ontrafeling van een familiegeschiedenis. Kindsoldaat is een epos over twee voorname Nederlandse families op de grens met Duitsland. Tegen de achtergrond van oorlogen en grote maatschappelijke veranderingen houden zij vast aan de oude wereldorde. Familiekasteel Metternich heeft een Limburgse en een Pruisische poort. Eind 19de eeuw wordt daar de tweeling Nol en Max geboren die hun jeugd doorbrengen met het buurmeisje Nora. Wanneer aan het begin van de Eerste Wereldoorlog de achttienjarige broers het kasteel ieder door een andere poort verlaten komen ze aan weerszijden van de geschiedenis terecht. De gevolgen van hun keuzes zullen het lot van de volgende generaties bepalen. Zo zal in het moeizame huwelijk van Nora de tweeling altijd een beslissende rol spelen. Als in de jaren vijftig haar opstandige dochter Elsie op een skivakantie de prins leert kennen lijkt deze liefde even onmogelijk als noodzakelijk. Elsies levensmotto was het residu van haar onfortuinlijke ervaringen: alles is zwaartekracht! Dingen overkwamen en verpletterden je. Een mens kon maar het beste in zijn bed blijven liggen en afwachten maar zelfs daar was je niet veilig. Toon meer

Best Seller: