πŸ‘ Mijn dood in Veneti - Ramsey Nasr (19-Apr) - Boek Downloaden op e-reader

Mijn dood in Veneti
Boektitel : Mijn dood in Veneti
ISBN: 9789403153704
Totaal Pagina's : 128 pagina's
Jaar : 19-Apr
Categorie : Reisverhalen, Toneel & Theater,
Uitgever : Ramsey Nasr
Taal: Nederlands

Geschreven bij Mijn dood in Veneti

Geschreven bij Mijn dood in Veneti

Geschreven bij Mijn dood in Veneti

Thomas Mann is 35 als hij tijdens een vakantie in Veneti een jonge knaap ontmoet. Het voorval inspireert hem tot een van zijn bekendste werken: De dood in Veneti. Een eeuw later wordt Nasr gevraagd of hij een theaterbewerking van de novelle wil maken voor Internationaal Theater Amsterdam. Ramsey Nasr reisde voor het eerst af naar Veneti en verdiepte zich in de setting van Manns intieme novelle maar ook in Thomas Mann zelf en diens vrouw Katia Mann. Deze reis leidde tot een boek in twee delen: een prachtige theatertekst n een hoogst persoonlijke beschouwing van Nasr zelf over Mann Veneti liefde en kunstenaarschap. Niet eerder kwamen in Nasrs werk de liefde voor theater n voor literatuur zo sterk samen. In de theatertekst volgen we de schrijver Mann die in de beslotenheid van zijn werkkamer een afsplitsing van zichzelf creert: Von Aschenbach de man die doet en is wat de schrijver in zijn persoonlijke leven niet kan of durft te zijn. Nasr verdubbelt hiermee de situatie uit de novelle waardoor de spanning tussen maatschappelijke verwachtingen en persoonlijke verlangens centraal komt te staan. Door het combineren van deze eigenzinnige theatertekst (Dood in Veneti) met een al even fascinerende beschouwing (Door niemand aangeraakt) plaatst Nasr alle thema's van De dood in Veneti plots midden in deze tijd. Toon meer

Recomended Book: